Emily Wang/unsplash.com

Właśnie kupiłeś mieszkanie od dewelopera, sprawdziłeś wcześniej jego stan techniczny, ale okazało się, że ujawniły się jakieś wady? Co masz w takiej sytuacji zrobić? Czy prawo w jakiś sposób Cię chroni? Czy musisz naprawiać je na własną rękę? Z pewnością pojęcie, z którym powinieneś się zapoznać, to rękojmia. Przeczytaj poniższy artykuł, a dowiesz się z niego wszystkich niezbędnych informacji!

Prawo rękojmi – co to jest, na czym polega i jak długo obowiązuje?

W momencie wydania nieruchomości przez dewelopera zaczyna obowiązywać rękojmia. To pewien rodzaj zobowiązania nałożony na dewelopera wobec nas – zarówno za wady fizyczne, jak i wady prawne. Nie zawsze wszystkie usterki są widoczne podczas sprawdzania stanu technicznego przy odbiorze mieszkania. Niektóre wychodzą dopiero z czasem. 

To odpowiedzialność, której deweloper nie może się zrzec, bo jest na niego nałożona przez prawo, a dokładniej przez Kodeks cywilny. Zgodnie z jego zapisami musi naprawić każdą z usterek. Co ważne, rękojmia obowiązuje na okres 5 lat i w tym czasie możemy zgłaszać wady w mieszkaniu, żądając za nie rekompensaty. 

Poza tym w umowie kupna mieszkania mogą – ale nie muszą – widnieć zapisy dotyczące gwarancji, która również ma nas chronić i pomóc w rozwiązaniu ewentualnych problemów. Nie ma jednak pewności, że deweloper zajmie się naprawą usterek. Rękojmia jest więc pewniejsza, bo prawnie usankcjonowana.

Tutaj jeszcze uwaga: jeżeli deweloper uprzedził wcześniej o wadzie, a my mimo wszystko zdecydowaliśmy się kupić to mieszkanie, wówczas nie możemy powołać się na prawo rękojmi.

Jakie wady w mieszkaniu od dewelopera obejmuje rękojmia?

Wspomnieliśmy już, że przepisy dotyczące rękojmi znajdują się w Kodeksie cywilnym, to również tam znajdziemy wykaz sytuacji, w których rękojmia obowiązuje. I tak deweloper jest odpowiedzialny między innymi za następujące wady:

  • mieszkanie nie ma właściwości, które były opisane w umowie – chodzi na przykład o inny rozkład pomieszczeń, inny metraż mieszkania, o brak ustalonej instalacji czy o brak komórki lokatorskiej przynależącej do mieszkania, która miała być;
  • nieruchomość nie nadaje się do zamieszkania – ściany chłoną wilgoć i zaczyna się robić na nich szkodliwy dla zdrowia grzyb, mieszkanie nie jest przystosowane do osoby niepełnosprawnej, a miało być;
  • źle wypoziomowana podłoga, źle położona instalacja elektryczna czy nieszczelne okna.

Jakiej rekompensaty możesz się spodziewać?

W sytuacji, gdy po pewnym czasie użytkowania mieszkania zauważymy którąś z wymienionych wad, nie naprawiajmy ich we własnym zakresie, lecz skorzystajmy z prawa rękojmi. W piśmie skierowanym do dewelopera musimy określić, jakiej rekompensaty się domagamy. Może to być:

  • usunięcie lub naprawienie wady w pełni pokrywane przez dewelopera;
  • obniżenie ceny mieszkania, obliczane proporcjonalnie do wielkości wady i tego, w jaki sposób wpłynęła ona na wartość nieruchomości;
  • odstąpienie od umowy i zwrócenie wpłaconych pieniędzy – ten rodzaj rekompensaty wybierajmy, gdy wady są istotne i uniemożliwiają korzystanie z mieszkania.

Na koniec jeszcze mała uwaga – dopasujmy formę rekompensaty to wagi usterki. Jeśli da się ją łatwo naprawić, nie trzeba od razu żądać odstąpienia od umowy.

Zdj. główne: Emily Wang/unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.