Jeszcze kilka lat temu na rynku nieruchomości powierzchni biurowych panowało przekonanie, że o wyborze konkretnej oferty decyduje jej lokalizacja i tak naprawdę to położenie budynku jest decydujące w kwestii znalezienia odpowiedniej liczby najemców. Czy ta tendencja nadal się utrzymuje? Co jeszcze się liczy, kiedy poszukujemy lokalu na biuro? Na co najemcy zwracają szczególną uwagę? 

Co najsilniej przyciąga najemców?

Podczas poszukiwań idealnej przestrzeni biurowej właściciele firm przestali się już skupiać wyłącznie na lokalizacji obiektu, w którym chcieliby wynająć biuro. Coraz częściej najistotniejsza jest infrastruktura, która znajduje się w budynku i mu towarzyszy. Dotyczy to zwłaszcza dużych najemców, dla których istotne są parking, klimatyzacja, inteligentne sterowanie systemem grzewczym, skuteczny system bezpieczeństwa oraz szybkie i bezawaryjne windy.

Kolejnym atutem nieruchomości jest także szybki internet, najlepiej, żeby był to światłowód czy podłoga techniczna. W zależności od specyfiki firmy właściciele zwracają również uwagę na rozmieszczenie pomieszczeń biurowych, np. open space bądź wydzielone pomieszczenia dla pracowników szczególnie potrzebujących ciszy i skupienia w swojej pracy – tu atutem będzie dobre wyciszenie pomieszczeń stworzone na przykład przez maty akustyczne. 

Coraz częściej bardzo ważne są również energooszczędne i ekologiczne rozwiązania, które znajdują się w budynku lub przestrzeni wokół, takie jak chociażby panele słoneczne czy stacje ładowania dla samochodów elektrycznych i innych środków transportu tego typu. Dobrym pomysłem na podniesienie wartości biurowca pod tym kątem będzie stworzenie parkingu rowerowego bądź pryszniców dla osób, które właśnie tymi jednośladami zamierzają przyjeżdżać do pracy, lub zielony dach, na który będzie można wyjść w trakcie przerwy, by zaczerpnąć świeżego powietrza.

Placemaking – co to jest i jak pomaga? 

Placemaking to zabieg pozwalający na wykreowanie miejsca łączącego właściwą atmosferę z historią miejsca. Pozwala również na stworzenie przestrzeni publicznej, która scala i zaciera granice pomiędzy pracą a czasem wolnym. Również tutaj wymiar ekologiczny jest zauważany i doceniany. Plusami biurowców zgodnych z placemakingiem są dodatkowe usługi takie jak: kawiarnie, restauracje, przedszkola, kluby fitness czy sklepy bądź butiki. Te wszystkie miejsca pozwalają na spędzanie wolnego czasu w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca pracy, dzięki czemu zatrudnieni tam pracownicy oszczędzają czas oraz nie ponoszą dodatkowych kosztów za dojazdy. 

Design

Nie ma się co oszukiwać – wygląd i design biur również mają ogromne znaczenie. Oczywiste jest, że kiedy w swojej ofercie posiadamy nowoczesne, estetyczne i atrakcyjne wizualnie biura, to szybciej znajdziemy na nie chętnych. W przypadku starszych budynków istotne są modernizacja i podniesienie ich standardu. Na tym etapie warto się zastanowić, na jakich klientów liczymy i dostosować wnętrza do ich potrzeb, np. przez stworzenie open space czy zadbanie o odpowiednią akustykę biur. Dla pracowników i ich szefów liczy się przede wszystkim komfort pracy, który my, jako właściciele nieruchomości, musimy im zapewnić.

Zdj. główne: Arlington Research/unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.