Sprawdź, jak zachować bezpieczeństwo w biurze w czasie pandemii

Zastanawiasz się, jak zapewnić bezpieczeństwo osobom pracującym w biurze? Chcesz zmniejszyć ryzyko zarażenia koronawirusem, ale nie wiesz, od czego zacząć? Skorzystaj z naszych propozycji. Pomogą Ci wybrnąć z trudnej sytuacji!

Organizacja pracy w biurze w czasie epidemii

Stwórz plan BHP w firmie. Przed wznowieniem działalności sprawdź, czy budynek jest gotowy do użytku. Upewnij się, że systemy wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania działają prawidłowo. 

Sprawdź, czy nie występują zagrożenia związane z przedłużającym się zamknięciem obiektu, takie jak rozwój pleśni, gryzonie lub inne szkodniki. W razie potrzeby podejmij odpowiednie działania naprawcze. Zwiększ cyrkulację powietrza, otwieraj okna i drzwi tak często, jak to tylko możliwe. 

konferencja w biurze
Photo by Ronald Carreño, from: Pixabay.com

Obowiązki pracodawcy

Pracodawcy są odpowiedzialni za zapewnienie bezpiecznego i zdrowego miejsca pracy. Przeprowadź dokładną ocenę zagrożeń. Zidentyfikuj miejsca i wspólne obszary, w których pracownicy mogą mieć bliski kontakt (poniżej 1,5 m) z innymi osobami, na przykład sale konferencyjne, pomieszczenia socjalne, szatnie, poczekalnie oraz trasy wejścia i wyjścia. Uwzględnij wszystkie osoby w planach komunikacji, na przykład kierownictwo, pracowników pomocniczych, personel sprzątający, konserwatorów i stałych członków zespołu.

Zmodyfikuj lub dostosuj biurka, meble i komputery tak, by zachować między pracownikami dystans wynoszący przynajmniej 1,5 m. Tam, gdzie to możliwe, zainstaluj przezroczyste osłony lub inne fizyczne bariery, aby oddzielić pracowników i klientów. Takie rozwiązanie sprawdzi się doskonale wtedy, gdy nie można zachować dystansu społecznego.

Ustaw krzesła w recepcji lub open space tak, by zachować między nimi 1,5-metrowe odstępy. 

Izolowanie pracowników

Użyj znaków, naklejek lub kolorowej taśmy na podłodze. Rozmieść je 1,5 metra od siebie, by pokazać pracownikom, gdzie mogą stać. Zastąp przedmioty wspólne, takie jak dzbanki z kawą i przekąski, jednorazowymi produktami. Zachęć personel do przyniesienia własnej wody, aby zminimalizować ryzyko przenoszenia koronawirusa. Rozważ też zainstalowanie bezdotykowych dystrybutorów wody.

Zachęcaj pracowników, którzy mają objawy COVID-19 lub chorego członka rodziny do powiadomienia przełożonego i pozostania w domu. Rozważ przeprowadzanie codziennych, osobistych lub wirtualnych, kontroli stanu zdrowia personelu (np. kwestionariusz objawów i/lub mierzenie temperatury) przed wejściem do pracy. Ewentualnie poproś pracowników, by zrobili to w domu, zanim wybiorą się do biura.

Kontrola administracyjna

Skorzystaj z usług profesjonalnej firmy HVAC. Zapytaj, w jaki sposób można poprawić wentylację w budynku. Specjalista weźmie pod uwagę lokalne warunki środowiskowe, takie jak temperatura i wilgotność.

Wyłącz sterowanie wentylacją na żądanie, które redukuje dopływ powietrza na podstawie temperatury lub obecności. Rozważ zastosowanie naturalnej wentylacji, tj. otwarcie okien, jeśli to możliwe i bezpieczne. Upewnij się, że nie narażasz pracowników na smog, pleśń lub pyłki.

Popraw centralną filtrację powietrza. Sprawdź obudowę i stojaki filtra, aby upewnić się, że jest idealnie dopasowany do Twoich potrzeb. Rozważ uruchomienie systemu HVAC z maksymalnym przepływem powietrza przez 2 godziny przed i po zajęciach, zgodnie z normami branżowymi. Zastanów się też nad użyciem wysokowydajnych przenośnych wentylatorów/systemów filtracji (HEPA), które skutecznie oczyszczają powietrze. Odgrywają kluczową rolę w obszarach podwyższonego ryzyka.

Upewnij się, że wentylatory łazienkowe działają prawidłowo. Rozważ zastosowanie lampy bakteriobójczej, jako dodatkowej techniki inaktywacji potencjalnego wirusa przenoszonego w powietrzu. Takie rozwiązanie sprawdzi się doskonale we wspólnych pomieszczeniach. Skutecznie zmniejsza ryzyko zakażenia.

Zalecenia dla ekipy sprzątającej

Przypomnij personelowi sprzątającemu o regularnym dezynfekowaniu często dotykanych powierzchni, takich jak klamki, uchwyty, poręcze, przyciski windy, biurka, włączniki świateł, sprzęt biurowy i dystrybutory wody. Jeśli twarde powierzchnie są brudne, należy wyczyścić je detergentem lub wodą z mydłem. 

Większość wybielaczy do użytku domowego zawiera 5–9% podchlorynu sodu. Nie używaj produktu wybielającego, który nie mieści się w podanym zakresie. Postępuj zgodnie z instrukcjami producenta dotyczącymi stosowania wspomnianego środka. Jeśli nie możesz znaleźć takich informacji, pozostaw rozcieńczony roztwór na powierzchni przynajmniej przez 1 minutę przed wytarciem. Zapewnij odpowiednią wentylację w trakcie i po aplikacji (np. otwarte okna). Nigdy nie mieszaj domowego wybielacza z innymi środkami czyszczącymi lub dezynfekującymi. Może to prowadzić do wdychania niebezpiecznych oparów.

Dodaj komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.