Artykuł sponsorowany
Kodeks Pracy zobowiązuje pracodawcę do zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków pracy, gwarantujących bezpieczeństwo podczas jej wykonywania. Odpowiednie wytyczne znajdują się też w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 oraz w Konstytucji RP.
Znaki BHP dzielą się na cztery kategorie:
– informacyjne,
– zakazu,
– nakazu,
– ostrzegawcze.
Niezależnie od ich rodzaju, wszystkie muszą być zgodne z normą PN-93/N-01256/03, być dobrze widoczne nawet w ciemności.
Oznakowanie powinno być zamieszczone w dobrze widocznych miejscach. Najczęściej mocowane są na ścianach (nie wyżej niż 200 cm od podłogi). Można je zamieścić także pod sufitem, pod warunkiem, że znajdują się na odpowiedniej wysokości umożliwiającej szybkie ich dostrzeżenie (więcej niż niż 200 cm od podłogi).
Znaki BHP przyklejane są również do drzwi (tabliczki) oraz podłogi (taśmy ostrzegawcze). Oznakowanie wskazujące wyjścia ewakuacyjne musi być zamontowane nad drzwiami. Drogi ewakuacyjne (klatki schodowe, korytarz) muszą być również właściwie oznakowane.
W każdym pokoju oraz na korytarzach biura powinny znajdować się tablice, na których pracownicy znajdą informacje dotyczące zasad postępowania w przypadku wybuchu pożaru oraz w sytuacji, gdy konieczne będzie udzielenie pierwszej pomocy. Potrzebne są również instrukcje pracy na danym stanowisku (opis bezpiecznej obsługi urządzeń elektronicznych), które mają na celu zapobiec m.in. spowodowania zwarcia, pożaru lub innego wypadku.
Mają one kolor zielony i posiadają białą obwódkę. Biały piktogram powinien informować o tym, gdzie jest wyjście, miejsce zbiórki w trakcie ewakuacji oraz gdzie dostępne są środki potrzebne do udzielenia pierwszej pomocy medycznej oraz gaśnica.
Są to okrągłe oznaczenia z czarnym piktogramem na białym tle, przekreślonym na czerwono. W biurze powinny znaleźć się te zakazujące np. palenia lub zabraniające wstępu do pomieszczeń osobom do tego nieupoważnionym. Jeżeli przed biurem lub na jego klatce schodowej nie można przypominać rowerów, taka informacja również powinna zostać zamieszczona w dobrze widocznym miejscu.
W biurze są one rzadziej spotykane. Częściej zastosowanie znajdują w fabrykach lub innych lokalach przemysłowych. Jeżeli zaś chodzi o przestrzeń biurową, można zamieścić w niej znak nakazujący pracownikom mycie rąk.
Mają kształt trójkąta z czarną obwódką. Na żółtym tle zamieszczone są czarne piktogramy. Tego rodzaju oznakowanie musi znaleźć się w miejscach, w których są korki lub rozdzielnice elektryczne albo wystające lub niebezpiecznie wiszące elementy.
Powinny być nimi oznaczone niskie progi oraz schody. Taśma musi być żółto-czarna lub czerwono-biała. Miejsca, przez które przejścia wymaga szczególnej uwagi, można dodatkowo opatrzyć tabliczką informującą np. o stopniach.
W biurze muszą także znaleźć się odpowiednie strzałki, wskazujące drogę ewakuacji. Ponadto schody i klatki schodowe muszą być właściwie oznakowane tak, aby pracownicy w trakcie ewakuacji mogli łatwo je znaleźć.
Odpowiednie oznakowanie miejsca pracy prawnym obowiązkiem każdego pracodawcy. Musi on pamiętać, aby znaki BHP zamieszczać nie tylko w określonych miejscach. Muszą być one dostosowane do rodzaju prac, jakie są wykonywane w danej przestrzeni oraz być dobrze widoczne i wyraźne. Pracodawca powinien też przeprowadzić odpowiednie szkolenie ze znajomości oznaczeń BHP.